هوش تجاری یک فرآیند تکنولوژی محور برای تجزیه و تحلیل دادهها و ارائهی اطلاعات عملی برای کمک به مدیران شرکتها است. تا آگاهانهتر در مورد کسبوکارشان تصمیم گیری کنند و درک بهتری از شرایط داشته باشند.
به طور خلاصه هوش تجاری درک، تجزیه و تحلیل و عمل براساس اطلاعات در هر زمان و مکان است و شرکتها از آن برای بهبود تصمیمگیریها، کاهش هزینهها و شناسایی فرصتهای کسبوکاری جدید استفاده میکنند. اصطلاح هوش تجاری برای اولین بار در سال ۱۸۶۵ توسط ریچارد میلار دونز در دایرهالمعارف تجارت و کسبو کار آورده شد. بعدها در سال ۱۹۵۸ هانس پیتر لانچ این واژه را دوباره زنده کرد وبستر آن را تعریف کرد.
از مزایای برنامههای هوش تجاری میتوان به افزایش سرعت و بهبود تصمیمگیریها، بهینهسازی فرآیندهای داخلی کسبوکار، افزایش بهرهوری عملیاتی و به دست آوردن مزیت رقابتی بیش از رقبای کسبوکار اشاره کرد. امروزه با اطمینان کامل میتوان ادعا کرد که استفاده از راهحل هوش تجاری میتواند قدرت رقابتپذیری یک سازمان را افزایش دهد و از دیگر سازمانها متمایز نماید.
فایل کامل مقاله