مدیریت استراتژیک برند؛ ساده سازی تصمیم گیری مشتری در سایه برندها

مدیریت استراتژیک برند؛ ساده سازی تصمیم گیری مشتری در سایه برندها

اگر به دنبال منبعی جامع و مستدل در زمینه “برند” و “برند سازی” هستید، کتاب “مدیریت استراتژیک برند” آغازی مناسب برای کسب آگاهی از تعاریف و مفاهیم این موضوع است.
مترجم کتاب در مقدمه آن می نویسد: “واحدهای بازاریابی، همه ساله میلیاردها دلار هزینه می‌کنند تا تنها دریچه‌ای به زندگی گشوده و تاثیری ماندگار بر ذهن و سبد خرید مشتریان بر جای گذارند. مطالعات و تحقیقات پی درپی در طول ۲۰ سال گذشته ثابت کرده که نقش برندها در ارزش آفرینی، کاهش ریسک و افزایش عمر کسب و کار غیر قابل انکار است. از آنجایی که در خصوص معرفی مفهوم و اهمیت برندها تاکنون در کتب و مقالات گوناگون مطالب متنوعی ذکر شده است، برای پرهیز از تکرار، تنها شما را به مطالعه‌ی این کتاب دعوت می‌کنیم.”
کوین لین کلر، نویسنده کتاب نیز، هدف خود را از تألیف آن ایجاد درک عمیق‌تر از اهداف برندسازی در مخاطب بیان کرده است. او معتقد است برندها در ساده‌سازی تصمیم‌گیری مشتریان تأثیر به سزایی دارند؛ از این رو در این کتاب سودآوری برندها را برای سازمان‌ها و مشتری‌ها، به شکلی پایاپای به چالش کشیده است.
برخی کارشناسان و مدرسان حوزه اقتصاد، به دلیل بررسی موشکافانه موضوع مدیریت برند در این کتاب از آن با نام “انجیل برند” یاد می‌کنند، چراکه بسیاری از ایده‌ها، مدل‌ها، نمونه‌ها و ترفندها و اصول زیربنایی برندسازی در این کتاب معرفی شده و نویسنده با توجه به تسلط خود بر این حوزه، جدیدترین و ارزشمندترین توضیحات را در خصوص هر یک از سرفصل‌ها ارائه کرده است. همچنین تاکید اصلی این کتاب بر درک اصول روانشناختی در سطوح فردی و سازمانی برای بهینه سازی تصمیم گیری در خصوص برندهاست.
کتاب”مدیریت استراتژیک برند”، با ترجمه‌ی عطیه بطحایی از سوی انتشارات سیته در بهار سال ۱۳۸۹ در ۷ فصل منتشر شد. “برندها و مدیریت”، “ارزش ویژه‌ی برند از دیدگاه مشتری”، “جایگاه سازی برند”، “انتخاب عناصر برند با هدف ایجاد ارزشی ویژه”، “طراحی برنامه‌های بازاریابی با هدف ایجاد ارزش ویژه برند”، “ارتباطات یکپارچه‌ی بازاریابی با هدف ایجاد ارزش ویژه برند” و “بهبود تداعیات فرعی با هدف ایجاد ارزش ویژه‌ی برند” موضوعات فصول هفتگانه این کتاب را دربرمی‌گیرند.